”En ole suunnittelija, joka räjäyttää kaiken ja tekee jotain aivan hullua. Nautin siitä, että tuotteeni päätyvät ihmisten päälle, sillä siihen ne on tarkoitettu”, Medantan uusi vaatesuunnittelija Anssi Ruokokoski sanoo.
Kun Medanta lähestyi Anssi Ruokokoskea yhteistyöehdotuksella, asiat loksahtivat kohdalleen. Työvaatteet kiehtovat häntä. Hän on tottunut suunnittelemaan vaatteita, joista ihmiset pitävät ja pitävät päällään.
”Työvaatteet ovat yrityksille myyntivaltti ja vaikuttavat työnantajakuvaan. Ihminen tekee työnsä paremmin, kun hänellä on toimiva vaate, jossa on mukava olla ja jossa voi kokea itsensä tyylikkääksi.”
Vaikka työnantaja ja ala määrittelevät, millainen työvaatteen pitää olla, pääroolissa on käyttäjä. Ruokokosken mielestä vaatesuunnittelijat saattavat joskus suunnitella liikaa brändi edellä, jolloin ihminen vaatteen sisällä voi unohtua.
”Ihmisellä tulee olla vaatteessa hyvä olo. Parhaimmillaan hän voi kokea voimaannuttavaa tunnetta, kun hän pukee vaatteen päälleen. Vaate mieluummin kohottaa itsetuntoa kuin painaa sitä alas. Esimerkiksi elintarviketyöntekijän takki voi olla cool, sen lisäksi että se suojaa ja lämmittää”, Ruokokoski sanoo.
Ihan uutta ja erilaista on jo tulossa. Yhdessä tuotekehityksestä vastaavan Taina Steinerin kanssa hän suunnittelee paraikaa mallistoa suurelle yleisölle, eli Medanta laajentaa valikoimaansa työvaatteista kohti arkipukeutumista. Uutisia mallistosta kuullaan pian lisää.
Palkittu pukujen mestari
Tuhannet suomalaiset ovat pukeutuneet Anssi Ruokokosken vaatteisiin. Hänet tunnetaan etenkin miesten vaatteiden osaajana. Hän suunnitteli miesten mallistoja Turolle 16 vuotta. Ruokokoski on suunnitellut myös lastenvaatteita ja miesten urheiluvaatteita Luhdalle, farkkuja Lee Cooperille, takkeja Oratopille, miestenmalliston PTA:lle sekä suunnitellut Globe Hopen brändiuudistuksen.
Puku- ja takkisuunnittelijana hänen tavaramerkkejänsä ovat olleet hienostuneet yksityiskohdat, kuten punaiset napinlävet ja näyttävät vuoret, jotka antavat vaatteelle luonnetta.
Ruokokoski on aina ollut nimenomaan kaupallinen suunnittelija. Hän on työskennellyt pääosin isoissa yrityksissä ja tehnyt vaatteita, jotka on tarkoitettu myytäväksi ja käytettäväksi, ei vain catwalkeille.
Ruokokoski on palkittu työstään Kultaisella vaatepuulla vuonna 2007. Vuonna 2008 hänet valittiin vuoden muotisuunnittelijaksi. Ruokokoski muistetaan myös tv:stä, sillä hän on toiminut Muodin huipulle tosi-tv-sarjan tuomarina. Silloin hänet tunnettiin nimellä Tuupainen.
Miksi nimi muuttui?
”Kuvataide vapautti kiireisistä muotivuosista”
Vuonna 2016 Anssi Tuupainen koki antaneensa vaatteille ja muodille jo kaiken. Hänestä muotiala ei kehittynyt oikeaan suuntaan. Seurasi vuosien tauko. Hän toteutti pitkäaikaisen haaveensa ja otti käyttöön äitinsä tyttönimen Ruokokosken.
”Sanoin jo lapsena äidille, että minusta tulee taiteilija, ja opiskelinkin kuvataidetta nuorempana. Vanhemmat olivat kuitenkin sitä mieltä, että minun pitäisi keksiä itselleni parempi ammatti. Nyt palasin juurilleni.”
Ruokokosken suvun suurmies oli Jalmari Ruokokoski, ekspressionistinen kuvataiteilija, joka vaikutti 1900-luvun alussa ja jätti jälkensä Suomen taidehistoriaan.
”Ostin japanilaisia tusseja ja aloin maalata kalligrafiatyylistä abstraktia taidetta. Se oli valtavan vapauttavaa hektisten muotivuosien jälkeen. Oli helpottavaa, kun ei enää tarvinnutkaan tietää, miltä kansainvälisten huippubrändien muotimallistot näyttävät.
Ruokokoski maalaa akryyliväreillä ja tusseilla esimerkiksi kalvolle. Hänen teoksiaan oli viimeksi esillä kesällä Gumbostrand Konst & Form -taidekeskuksessa sekä Lonnan saaren kesänäyttelyssä jo kolmatta kertaa.
”Taide on antanut paljon, mutta en koskaan olisi pystynyt sen tekemiseen ilman vuosien muotikokemusta. Kangasmessuilla saatoin käydä läpi 500 kangasmallia päivässä ja valita niistä kolme. Se antaa väreihin ja materiaaleihin jonkinlaiset supervoimat. Siinä minulla on jotain, mitä kaikilla muilla ei ole”, Ruokokoski sanoo.
”Nautin siitä, että vaatteitani todella käytetään”
Vaikka Ruokokoski on ollut vaatealalla 27 vuotta ja luonut kymmeniä mallistoja, työvaatteiden maailma on hänelle verrattain uusi. Työvaatesuunnittelun vaatimukset inspiroivat.
Ihmislähtöisyys ja käytännöllisyys ovat Ruokokoskelle tärkeitä suunnitteluperiaatteita.
”Miestenvaatteiden suunnittelu on hyvin käytännöllistä. Taskujen pitää toimia, materiaalien pitää olla hyviä. Pukuja ei osteta joka vuosi. Ne ovat viimeisteltyjä ja pitkäikäisiä tuotteita. Sama logiikka pätee työvaatteisiin.”
Työvaatteiden suunnittelussa on paljon hintaan, kestävyyteen, designiin ja jokaisen alan omiin erityisvaatimuksiin liittyviä rajoitteita. Vaikka esimerkiksi tasku näyttäisi designissa hyvältä, sellaista ei voi suunnitella, jos sitä ei saa vaatteessa olla.
”Työvaatteet ovat muodissa hyvin erityinen laji. Ne eivät pohjaa kansainvälisten muotitalojen luomiin trendeihin, vaan lähtevät ajattelusta, jossa ihmiselle suunnitellaan mahdollisimman hyviä käyttövaatteita rajoitusten puitteissa. Siinä Medanta on jo onnistunut loistavasti”, Ruokokoski sanoo.
3 KYSYMYSTÄ
Millaisessa vaatteessa itse työskentelet?
”Kun tein töitä miesten pukujen suunnittelijana, edustin aika paljon puku päällä. Halusin pukeutua kuin nuori dandy. Nyt rentous on iskenyt minuunkin ja voin kulkea verkkarit jalassa myös kaupungilla. Asuissa on kuitenkin aina jokin twisti.”
Mitä et koskaan pukisi päällesi?
”Violetti voisi olla minulle vaikea väri, mutta kokovioletista puvusta saisi toisaalta hirveän hauskan asun. En ole ollenkaan hameihminen, sillä en koe, että näytän niissä hyvältä.”
Mitä teet vapaa-ajallasi mieluiten?
”Minulla on paljon ystäviä ja kaksi pientä koiraa, joiden kanssa hengailen. Tykkään syödä hyvin ja nautin hyvästä viinistä. Sydämeni on jäänyt Nizzaan ja toivon, että pääsisin taas käymään siellä.”
Jätä kommentti
Tämä sivu on suojattu reCATPCHA-tunnistuksella ja Googlen tietosuojakäytäntöjä ja käyttöehtoja sovelletaan.