Mehiläinen-konserni on tunnettu ja arvostettu yksityinen sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja, joka tarjoaa laadukkaat, kokonaisvaltaiset palvelut Suomessa ja kansainvälisesti. 114-vuotias Mehiläinen on nopeasti kehittyvä ja kasvava suunnannäyttäjä alallaan. Yhtiö panostaa digitalisaation mahdollisuuksiin sekä hoidon vaikuttavuuteen ja laatuun kaikilla liiketoiminta-alueillaan.
Mehiläinen palvelee vuosittain 2,1 miljoonaa asiakasta ja sen 840 toimipisteessä palveluita tuottaa yhteensä yli 37 000 työntekijää ja ammatinharjoittajaa. Kansainvälisesti Mehiläinen tarjoaa terveyspalveluja Ruotsissa, Saksassa ja Virossa sekä digitaalisia terveydenhuollon ohjelmistoratkaisuja tytäryhtiönsä BeeHealthyn kautta.
Melivan taustaa
Mehiläisellä on jo vuodesta 1909 lähtien ollut Suomessa ”Elämä tehtävänä”. Mehiläinen laajeni vuonna 2021 terveyspalveluissa kolmeen uuteen toimintamaahan: Viroon, Ruotsiin ja Saksaan, joissa Mehiläinen toimii Meliva brändillä. Melivan logo ja värimaailma ovat yhtenäiset Mehiläinen-brändin kanssa.
Vastuullisuus ja käyttäjäkokemus olivat tärkeimpiä valintakriteereitä
Mehiläisen hankintajohtaja Satu Suomisella on usean vuoden kokemus yhteistyöstä Medantan kanssa: ”Oli luontevaa lähteä kehittämään Melivan mallistoa Medantan kanssa. Toki kartoitimme muitakin vaihtoehtoja, esimerkiksi Ruotsissa oli useita eri kilpailevia vaatteita sovituksessa. Halusimme valita vaatteet, jotka miellyttivät vaatteiden käyttäjiä. Loppukäyttäjät preferoivat Medantan materiaaleja.”
Medantan toimitusketju on arvioitu Mehiläisen kattavalla auditoinnilla. Vastuullisen toimitusketjun seuranta on jatkuvaa ja materiaaleja sekä vaatteita valmistavat tehtaat auditoidaan säännöllisesti riippumattomien tahojen kautta. ”Yhteneväinen ja keskitetty mallisto - samat kankaat ja värit - kaikkiin maihin on jo sinällään vastuullinen valinta. Näin päästään hyödyntämään pitkiä tuotantosarjoja eikä tuoteta pieniä erillisiä sarjoja eri maiden tarpeisiin”, Satu Suominen sanoo.
Kompakti yhteneväinen mallisto eri maihin
Mehiläisen ja Medantan yhteinen tavoite on loppukäyttäjän tyytyväisyys työvaatteisiin. ”Kaikille melivalaisille haluttiin sama mallisto ja siksi siinä otettiin huomioon maakohtaisia toiveita sekä yhdenvertaisuus taustojen monimuotoisuuden vuoksi. Kaikkien maiden toiveet vaikuttivat lopulliseen mallistoon, mukaan tuli Melivalle kehitetyt tuotteet kuten pidempi tunika, uusi mekko ja housut sekä pikeepaita”, kertoo Satu Suominen.
Onnistuneen malliston edellytyksenä oli maakohtaiset sovitukset. Näiden sovitusten tehtävä oli varmistaa, että kaikille löytyy toivotunlaiset ja toimivat asukokonaisuudet oikeankokoisina. Malliston laajuus pysyi kuitenkin kompaktina. Kokonaisuus sisältää maakohtaisesti kahdesta kuuteen yläosaa ja kahdesta viiteen alaosaa.
Jatkossa käyttäjien tyytyväisyyttä tullaan varmistamaan säännöllisillä verkkokyselyillä. Mittaamalla henkilöstön tyytyväisyyttä voidaan varmistaa työvaatteiden toimivuus ja kehittää mallistoa edelleen. ”Ensimmäisten verkkokyselyiden mukaan käyttäjien tyytyväisyys laatuun ja vaatteiden mukavuuteen oli korkealla tasolla: 75% vastaajista sanoo olevansa erittäin tyytyväinen tai tyytyväinen vaatteiden mukavuuteen. Yksikään käyttäjä ei kyselyn mukaan ollut tyytymätön laatuun tai mukavuuteen ”.
Uusi materiaali Medanta Biopique
Maayhtiöissä tuli esille aivan uudenlaisia toiveita työvaatemallistoon ja ne haluttiin ottaa huomioon ja samalla testata käyttäjien kokemuksia uusista materiaaleista ja malleista, kertoo Satu Suominen. ”Koska pikeepaita haluttiin mallistoon mukaan, lähdimme kehittämään sitä varten täysin uuden materiaalin ja syntyi ryhdikäs neulosmateriaali Medanta Biopique. Se uudistaa perinteisen pikeepaidan ja tuo paidan uudelle tasolle”, sanoo Medantan suunnittelusta ja designista vastaava Taina Steiner.
Materiaalissa on maissista tehtyä biopohjaista sorona-kuitua. Dupontin kehittämän sorona-kuidun avulla joustoa tuova elastaani on voitu korvata soronalla. Se tuo vaatteeseen miellyttävän pehmeyden, on hengittävä ja pitää ihon viileänä. Materiaali kestää teollisen pesun ja sen värinpitävyys on huippuluokkaa.
Kestävä Medanta Biopiqee materiaali on myös aiempaa vastuullisempi valinta, koska sen hiilijalanjälki on pienempi. Sorona-kuidun 37-prosenttisesti uusiutuvista kasviperäisistä ainesosista muodostuva koostumus vaatii vähemmän energiaa ja vapauttaa vähemmän kasvihuonepäästöjä.
Melivan brändivärin kehittäminen työvaatteisiin
”Tiesimme että onnistumme kehittämään täysin uniikin Melivan oman brändivärin, sillä Suomeen oli jo aiemmin värjätty oma vain Mehiläisen käytössä oleva väri” kertoo Satu Suominen. ”Pystyimme siis lähtemään liikenteeseen sekä vastuullisuus mutta myös väri edellä”, hän naurahtaa.
”Medantalle Melivan selkeä oma brändiväri oli helppo lähtökohta. Apuna käytettiin Pantone-värijärjestelmää, jotta malliston raakakankaat saatiin värjättyä juuri Melivan brändiväreillä. Kaikkien käytettävien materiaalien osalta tehdas lähetti valittavaksi ns labdipit, jotta pystyttiin varmistamaan oikeansävyinen vaihtoehto värjätystä kankaasta”, kertoo Taina Steiner.
Meliva lukuina
Meliva Viro, 650 ammattilaista, 22 yksikköä
Meliva Ruotsi, 700 ammattilaista, 27 terveyskeskusta
Meliva Saksa, 300 ammattilaista, 10 lääkäriasemaa
Jätä kommentti
Tämä sivu on suojattu reCATPCHA-tunnistuksella ja Googlen tietosuojakäytäntöjä ja käyttöehtoja sovelletaan.