Käyttöehdot

MEDANTA-VERKKOKAUPAN SOPIMUSEHDOT KULUTTAJA-ASIAKKAILLE

 

  1. Yleistä

 Tervetuloa MEDANTA-verkkokauppaan! Näitä MEDANTA-verkkokaupan (”Verkkokauppa”) sopimusehtoja (jäljempänä ”Ehdot”) sovelletaan verkkosivujen www.medanta.fi välityksellä ostettavien tuotteiden kauppaan Medanta Oy:n (”Medanta”) ja kuluttaja-asiakkaan (jäljempänä ”Asiakas”) välillä. Yritysasiakkuksille on omat sopimusehtonsa. Ne löytyvä täältä

Näiden Ehtojen lisäksi Verkkokauppaan sovelletaan Medantan yleisiä Verkkopalvelun käyttöehtoja.

  1. Palveluntarjoaja, asioinnin kieli ja asiakastuki

Medanta Oy, Hämeentie 155, 00560 Helsinki

Y-tunnus: 2206754-8

Puh:       020 7280 010

s-posti: info@medanta.fi

Verkkokaupassa asiointi ja asiakaspalvelu tapahtuvat suomen kielellä. Asiakastuen puhelinnumero on maksullinen. Ajantasainen hinnasto löytyy osoitteesta www.medanta.fi

  1. Verkkokaupassa asiointi

Verkkokaupassa voivat asioida kaikki vähintään 18-vuotiaat henkilöt, joilla on toimiva sähköpostiosoite ja jotka tilaavat tuotteita Manner-Suomessa sijaitseviin toimitusosoitteisiin.

Asiakkaan tulee antaa itsestään oikeat tiedot aina asioidessaan Verkkokaupassa. Asiakas vastaa antamiensa tietojen oikeellisuudesta ja on velvollinen ilmoittamaan tietojen muuttumisesta viivytyksettä Medantalle keskeneräisten toimitusten osalta.

  1. Tuotteiden tilaaminen

Tuote tilataan valitsemalla Verkkokaupan valikoimasta tuote ja kappalemäärä. Asiakkaan valitsemat tuotteet lisätään Asiakkaan ostoskoriin, missä tuotteiden tilausmääriä voi vielä muuttaa ja mistä tuotteita voi poistaa ennen tilauksen vahvistamista ja maksua. On mahdollista, että ostoskorissa näkyvä tuotteen saatavuus muuttuu ennen maksutapahtumaa. Medanta varaa oikeuden rajoittaa tarjoustuotteiden asiakaskohtaista ostomäärää.

Asiakasta sitova tilaus syntyy, kun Asiakas lähettää tilauksensa Verkkokaupassa (katso kuitenkin kohta ”Peruuttamisoikeus”). Asiakasta kehotetaan tarkistamaan tilauksensa sisältö huolellisesti ennen tilauksen vahvistamista, sopimusehtojen hyväksymistä sekä maksamista. Asiakas ymmärtää ja hyväksyy, että tilaukseen liittyy maksuvelvollisuus.

Medanta lähettää Asiakkaalle tilausvahvistuksen Asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiosoitteeseen. Asiakkaan velvollisuutena on tarkistaa, että tilausvahvistus vastaa sisällöltään Asiakkaan tilausta.

Medantalla on oikeus olla hyväksymättä tilausta. Medanta saattaa olla hyväksymättä tilausta esimerkiksi sen vuoksi, ettei tuotetta tai sitä korvaavaa tuotetta ole enää saatavilla.

  1. Hinnat

Tuotteiden hinnat ovat voimassa toistaiseksi tai erikseen ilmoitetun ajan. Tuotteet veloitetaan tilaushetkellä voimassa olevan, tilausvahvistuksesta ilmenevän hinnan perusteella. Jos Verkkokauppaan on tullut virheellinen hinta, ei hinta sido Medantaa, mikäli Asiakas on tiennyt tai hänen olisi pitänyt tietää hinnan olevan virheellinen.

Hinnat sisältävät arvolisäveron. Tuotteiden hinnat eivät sisällä toimitus- ja käsittelykuluja, vaan ne ilmoitetaan erikseen sekä välittömästi tilauksen yhteydessä että tilauksesta asiakkaalle lähetettävässä tilausvahvistuksessa.

Toimituskulut riippuvat Asiakkaan toimitustavan valinnasta ja ovat valittavissa toimitustavan valinnan yhteydessä ennen maksamista. Mikäli koko tilausta ei saada toimitettua yhdellä kerralla joidenkin tuotteiden saatavuusajan vuoksi, toimittaa Medanta tuotteet useassa erässä eikä peri jälkitoimituksista toimitusmaksua.

  1. Maksutavat

Maksaminen tehdään tilausprosessin lopussa. Maksutapahtuman tultua hyväksytyksi Asiakkaan tilaus lähtee Verkkokaupasta Medantan käsittely- ja toimitusvaiheeseen. Maksun välittämisessä käytetään SSL-salattua tietoliikenneyhteyttä, jolloin maksaminen ja Asiakkaan tiedot on suojattu tietoturvan alalla yleisesti turvattuna katsottavalla tavalla.

Asiakas voi maksaa ostoksensa yleisimmillä verkkopankeilla (Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, OP-Pohjola, S-Pankki, Säästöpankki, Ålandsbanken) ja luottokorteilla (Visa, Mastercard).

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com 

  1. Tuotteiden saatavuus

Medanta pyrkii siihen, että saatavilla olevista tuotteista olisi Verkkokaupassa ajantasaiset ja oikeat tiedot, mutta ei kuitenkaan voi taata tietojen virheettömyyttä, eikä myytävien tuotteiden saatavuutta tai riittävyyttä. Tiettyjä tuotteita valmistetaan vain rajallinen määrä tai tuote saattaa muutoin olla tilapäisesti loppuunmyyty.

Mikäli tilauksen vastaanottamisen jälkeen käy ilmi, että tilattu tuote on loppunut tilapäisesti tai pysyvästi, Medanta ilmoittaa tästä Asiakkaalle viivytyksettä Asiakkaan ilmoittamia yhteystietoja käyttäen.

Mikäli tilattua tuotetta ei ole lainkaan saatavilla tai tuotetta saataisiin vasta yli kuukauden kuluttua tilaushetkestä, Medanta sitoutuu hyvittämään Asiakkaalle tilatusta tuotteesta jo maksetun hinnan täysimääräisesti, ja kaupan katsotaan purkautuneen kyseisen tuotteen osalta. Medantan asiakaspalvelu ottaa tällaisessa tilanteessa Asiakkaaseen yhteyttä, ja Asiakkaalla on halutessaan mahdollisuus pitää kauppa voimassa ja hyväksyä pidempi toimitusaika tai korvaavan tuotteen toimittaminen.  

  1. Tuotteiden toimitus

Medanta toimittaa tuotteita Manner-Suomessa oleviin toimitusosoitteisiin. Asiakas voi itse valita toimitustavan tarjolla olevasta Postin toimitustapa valikosta ennen tilauksensa maksamista.

Tuotteiden toimitusaika riippuu tuotteen saatavuudesta, toimituksen määränpäästä sekä Asiakkaan valitsemasta toimitustavasta. Tilauksen normaali toimitusaika on yleensä 2-7 arkipäivää. Medantan pyrkimyksenä on toimittaa tilatut tuotteet mahdollisimman pian ja viimeistään 30 päivän kuluttua sopimuksen tekemisestä.

Noutopaikasta lunastamattomat paketit palautuvat Medantalle noin viidentoista (15) vuorokauden kuluttua. Tuotteen noutamatta jättäminen toimituspaikasta silloin, kun Asiakas ei ole tehnyt nimenomaista peruuttamisilmoitusta, katsotaan tuotteen peruuttamiseksi.

Jos Asiakas ei nouda toimitettua tuotetta määräajassa toimituspaikasta, jonka seurauksena tuote palautuu Medantalle, eikä nimenomaisesti ilmoita tuotteen peruuttamisesta 14 päivän kuluessa toimitusilmoituksen saatuaan, Asiakkaan katsotaan peruuttaneen tuotteen. Tällöin Medanta on oikeutettu perimään Asiakkaalta 10,00 euron suuruisen käsittelymaksun. Medanta on oikeutettu kuittaamaan edellä mainitut kustannukset Asiakkaalle hyvitettävistä, Asiakkaalta saaduista maksusuorituksista ennen maksusuoritusten palauttamista Asiakkaalle.

  1. Toimituksen viivästyminen

Jos tuotteiden toimittaminen viivästyy arvioidusta ajankohdasta, Medanta pyrkii ilmoittamaan viivästyksestä Asiakkaalle käyttäen Asiakkaan ilmoittamia yhteystietoja ja antamaan Asiakkaalle uuden arvion tuotteen toimitusajankohdasta.

Asiakkaalla on oikeus vedota tuotteiden toimittamisen viivästymisestä johtuviin kuluttajansuojalain mukaisiin oikeuksiinsa. Medanta ei kuitenkaan vastaa viivästyksestä, jos toimitus viivästyy tai tilausta ei voida lainkaan toimittaa Asiakkaasta johtuvasta syystä (esim. Asiakas on ilmoittanut virheelliset yhteystiedot tai Asiakas ei ole ilmoittanut yhteystietojensa muuttumisesta).

  1. Tuotteiden tarkastaminen, reklamaatiot ja virhevastuu

Kun Asiakas on vastaanottanut toimituksen, Asiakkaan tulee viipymättä tarkistaa, että toimitetut tuotteet ovat ehjiä ja muutoin virheettömiä. Asiakkaan tulee myös varmistaa, että toimitus sisältää kaikki Asiakkaan tilaamat tuotteet.

Jos Asiakas havaitsee toimituksen tai tuotteen olevan virheellinen, Asiakkaan tulee viivytyksettä virheen havaittuaan ja viimeistään 14 vuorokauden kuluessa ilmoittaa virheestä kirjallisesti Medantan asiakaspalveluun (info@medanta.fi).

Medanta pyrkii kaikin kohtuullisin keinoin esittämään tuotteiden ominaisuudet tarkasti, materiaalitiedot ja käytetyt värit mukaan lukien. Asiakkaan näkemä värisävy riippuu Asiakkaan käyttämästä päätelaitteesta, eikä Medanta voi taata, että Asiakkaan päätelaite näyttää kyseiset värit samanlaisina kuin autenttinen tuote. Tuotteessa ei katsota olevan virhe, mikäli tuotteessa on vähäinen sävyero siihen verrattuna, miten väri on näkynyt Asiakkaan päätelaitteella.

Mikäli toimituksessa tai tuotteessa vahvistetaan olevan virhe, Medantalla on ensisijaisesti oikeus kohtuullisessa ajassa korjata virhe tai toimittaa tilalle virheetön tuote. Medanta vastaa tuotteen virheestä voimassaolevan kuluttajansuojalainsäädännön mukaisesti yksin tai yhdessä tuotteen valmistajan kanssa.

Medantan vastuu ei kata tuotteen vioittumista toimituksen jälkeen, tuotteen normaalia kulumista eikä tuotteen käyttöohjeiden ja hoito-ohjeiden vastaisesta käytöstä, huollosta tai muun kuin Medantan tekemien korjaustoimenpiteiden johdosta aiheutunutta vioittumista. Selvyyden vuoksi todetaan, että tuotteille ei anneta erillistä takuuta.

  1. Peruuttamisoikeus

 Yleistä peruuttamisoikeudesta

Asiakkaalla on oikeus syytä ilmoittamatta peruuttaa Verkkokaupasta ostamansa käyttämätön tuote 14 päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta ilmoittamalla siitä sähköpostitse osoitteeseen info@medanta.fi. Peruutusilmoituksessa tulee ilmetä asiakkaan nimi, yhteystiedot sekä tilausnumero ja se tulee otsikoida nimellä "peruutusilmoitus". Tämä ilmoitus tulee Asiakkaan   tehdä 14 päivän kuluessa tuotteen vastaanottamisesta.

Mikäli Asiakas haluaa vaihtaa peruuttamansa tuotteen, käsitellään tämä uutena tilauksena.

Kun Asiakas on vastaanottanut tuotteen, hänen on pidettävä se olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä siihen saakka, kunnes hän on päättänyt pitää tavaran. Jos palautettua tuotetta on vastoin ostajan laissa säädettyä huolenpitovelvollisuutta käytetty, on Medantalla oikeus periä arvonalennus aina tuotteen täyteen hintaan saakka. Tuotteet eivät saa olla mm. vahingoittuneita, likaantuneita, pestyjä, muutettuja tai kuluneita.

Mitä tuotteita ja palveluita peruuttamisoikeus ei koske?

Asiakkaalla ei ole peruuttamisoikeutta, kun sinetöitynä toimitettu tavara, jota ei hygieniasyistä voida palauttaa, on avattu tällaisia tuotteita Medantan Verkkokaupssa ovat esimerkiksi alushousut.  Peruuttamisoikeus ei myöskään koske mittatilauksesta tehtyjä tai Asiakkaan pyynnöstä muokattuja tuotteita.

Tuotteiden ja rahojen palauttaminen

Asiakkaan tulee palauttaa peruuttamansa tuote kaikkine osineen, varusteineen ja lisävarusteineen alkuperäisessä pakkauksessaan Medantalle viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluessa peruuttamisilmoituksen lähettämisestä. Tuotteiden etikettien ym. merkintöjen tulee olla ehjinä paikallaan. Kaikki peruutettavan tuotteen mukana seuranneet kaupanpäälliset tulee myös palauttaa. Tuotteiden toimituksen yhteydessä lähetetty palautuslomake tulee soveltuvilta osin täytettynä liittää tuotepalautukseen.

Asiakkaan tulee pyytää ja säilyttää palautuksen osoittava postituskuitti sekä seurantatunnus (JJFI-koodi). Mikäli palautettu tuote katoaa matkalla, eikä kuittia ole, on vastuu katoamisesta Asiakkaalla. Kuitti todistaa Postin vastaanottaneen pakkauksen kuljetettavaksi, jolloin vastuu siirtyy Postille.

Medanta hyvittää Asiakkaalle peruutettujen tuotteiden arvon peruutettujen tuotteiden palautuskustannuksilla vähennettynä sitä maksutapaa käyttäen, jolla Asiakas on maksanut tuotteen, mikäli Asiakas ei nimenomaisesti hyväksy palautuksen suorittamista muulla maksutavalla.

Tuotevaihdot käsitellään uusina tilauksina.

Medanta suorittaa vastaanottamiensa maksusuoritusten palautuksen viivytyksettä ja kuitenkin viimeistään 14 päivän kuluessa Asiakkaan peruuttamisilmoituksen vastaanottamisesta. Medantalla on oikeus pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes Medanta on saanut tuotteen takaisin tai kunnes Asiakas on osoittanut lähettäneensä tuotteen takaisin. Asiakkaalle ei aiheudu kustannuksia maksusuoritusten palauttamisesta.

Mikäli Asiakas peruuttaa tuotteen, Asiakkaalle hyvitetään tuotteesta Asiakkaan maksama hinta kustannuksilla vähennettynä, vaikka tuotteen hinta olisi myöhemmin muuttunut.

  1. Ylivoimainen este

Medanta ei vastaa sellaisesta tuotteen virheellisyydestä, toimituksen viivästymisestä tai muusta sopimusrikkomuksesta, joka johtuu Medantan vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikasta (force majeure). Tällaisessakin tilanteessa Medanta pyrkii palvelemaan Asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla.

  1. Henkilötietojen käsittely ja evästeet

Medanta käsittelee henkilötietoja kulloinkin voimassa olevan henkilötietolainsäädännön sallimalla ja velvoittamalla tavalla. Lisätietoja henkilötietojen käsittelystä löytyy Medantan asiakkuuteen ja muuhun asialliseen yhteyteen perustuvan rekisterin rekisteriselosteesta.

Lisäksi verkkokaupassa hyödynnetään evästeitä, joiden käyttöä on kuvattu tarkemmin

Medantan Verkkopalvelun käyttöehdoissa.

 

  1. Ehtojen muuttaminen

Medanta pidättää oikeuden muuttaa näitä Ehtoja harkintansa mukaan ilmoittamalla siitä Verkkokaupan välityksellä. Ehtojen muutokset tulevat voimaan, kun niistä on ilmoitettu. Verkkokaupan käyttämistä ilmoitushetken jälkeen pidetään vahvistuksena siitä, että käyttäjä hyväksyy Ehtoihin tehdyt muutokset. 

 

  1. Sovellettava laki ja riitojen ratkaisu

Näihin Ehtoihin sovelletaan Suomen lakia, lukuun ottamatta sen lainvalintasäännöksiä.

Mikäli osapuolten välille syntyy tästä sopimuksesta tai sen soveltamisesta erimielisyyttä, osapuolet pyrkivät ratkaisemaan erimielisyydet ensisijaisesti neuvotteluin. Mikäli osapuolet eivät pääse asiassa sovinnolliseen neuvottelutulokseen, erimielisyys ratkaistaan Helsingin käräjäoikeudessa Suomessa. Kuluttaja-asiakas voi kuitenkin viedä riidan kotipaikkansa yleisen alioikeuden tai kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Kuluttajalla on oikeus saattaa riidat tai vaateet Kuluttajariitalautakunnalle (Kuluttajariitalautakunta, PL 306, 00531 Helsinki,